• +358 469214569 Ilmainen konsultaatio- kysy neuvoa tuotteista!
  • Toimitusaika 1-3 arkipäivää
  • Ilmainen toimitus alkaen yli 100 € tilauksille
  • +358 469214569 Ilmainen konsultaatio- kysy neuvoa tuotteista!
  • Toimitusaika 1-3 arkipäivää
  • Ilmainen toimitus alkaen yli 100 € tilauksille

Hiustenlähtö

Hiustenlähdön syyt ja hoitovinkit

Hiustenlähtö on rasittava ja monimutkainen ongelma, joka voi johtua niin ulkoisista kuin sisäisistä tekijöistä. Syitä hiustenlähdölle voivat olla stressi, ravitsemuspuutokset, hormonaaliset muutokset, geneettiset tekijät, sairaudet, lääkitys ja kemialliset käsittelyt hiuksissa.

Kun ihmisellä on stressiä tai jokin sairaus, elimistö menee kokonaisuudessaan stressitilaan. Kun elimistö on stressitilassa, se kääntää voimat elintärkeiden toimintojen, kuten sydämen, keuhkojen ja munuaisten toiminnan ylläpitämiseen. Tämä emotionaalinen ja fyysinen stressi näkyy hiustenlähtönä 3-6 kuukautta jälkikäteen. Joten kun ilmenee yllättävä hiustenlähtövaihe, on hyvä miettiä mitä on tapahtunut reilu puoli vuotta aikaisemmin. Tasapainoisessa elämäntilanteessa hiusten kiertokulkua ei varsinaisesti huomaa, eikä hiustenlähtö huolestuta.

Hiuksen anatomia

Päänahassa on keskimäärin 100 000 hiusta. Yli 90 % näistä hiuksista kasvaa aktiivisesti, ja sitä kutsutaan kasvuvaiheeksi. Kasvuvaiheessa hiukset ovat syvällä ihonalaisessa rasvakudoksessa, eikä niitä voida vetää ulos helposti. Hiukset kuitenkin vaihtuvat luonnollisesti ja uudistuvat päänahassa 3-7 vuoden välein. Kasvuvaihe on pisin ajanjakso hiusten elinkaaressa. Kasvuvaiheen jälkeen tulee hiusten irtoamisvaihe, joka kestä noin 2 viikkoa. Irtoamisvaiheen jälkeen hiusten kasvu siirtyy lepovaiheeseen, joka kestää noin 3 - 5 kuukautta. Lepovaiheessa hiukset ovat lähempänä ihon pintakerrosta ja niitä on helpompi kammata päänahasta pois. 100 hiusta päivässä on normaali hiustenlähdön määrä myös kasvuvaiheessa olevilla hiuksilla. Hiusten kasvuvaiheet ja elinkaari.

Hiustenlähtöä ennaltaehkäiseviä hoitovinkkejä:

1. Ravitsemus on hiustenlähdössä merkittävä asia ja se vaikuttaa parhaiten hiusten kasvuun ja hyvinvointiin. Syö runsaasti proteiinia, rautaa, sinkkiä, biotiinia ja A-, C- ja E-vitamiineja, jotka auttavat vahvistamaan hiuksia ja estämään hiustenlähtöä.

2. Pidä huolta hiuspohjan hyvinvoinnista. Päänahassa oleva tulehdus voi aiheuttaa myös hiustenlähtöä. Puhdista hiuspohja säännöllisesti.

3. Käytä shamppoita, jotka sisältävät kofeiinia tai sinkkiä ja glysiiniä tai niiden yhdistelmää.

4. Päänahan hieronta tekee hyvää; se parantaa verenkiertoa ja auttaa stimuloimaan hiustenkasvua.

5. Vältä liian tiukkoja kampauksia, kuten poninhäntää tai lettejä, ne vahingoittavat hiuksia ja aiheuttavat hiustenlähtöä.

6. Pidä huolta hiuspohjan kosteudesta. Käytä hiuspohjaa kosteuttavia nesteitä, joilla on ravitsevia ominaisuuksia ja jotka auttavat vahvistamaan hiuksia.